Poniżej znajduje się tabela podstawowych interwałów muzycznych. Oprócz nazwy interwału oraz liczby półtonów wchodzących w jego skład znajdziesz w niej nazwę skróconą (zarówno stosowaną w Polsce jak i na świecie), przykład konkretnego interwału zbudowanego od dźwięku C. Ponad to interwały zostały pogrupowane na konsonansowe doskonałe, konsonansowe niedoskonałe oraz dysonansowe.
Konsonanse doskonałe | ||||
---|---|---|---|---|
Nazwa interwału | Liczba półtonów | Symbol | Symbol (en) | Przykład |
pryma czysta | 0 | 1 | P1 | c-c |
kwarta czysta | 5 | 4 | P4 | c-f |
kwinta czysta | 7 | 5 | P5 | c-g |
oktawa | 12 | 8 | P8 | c-c1 |
Konsonanse niedoskonałe | ||||
Nazwa interwału | Liczba półtonów | Symbol | Symbol (en) | Przykład |
tercja mała | 3 | 3> | m3 | c-d# |
tercja wielka | 4 | 3 | M3 | c-e |
seksta mała | 8 | 6> | m6 | c-g# |
seksta wielka | 9 | 6 | M6 | c-a |
decyma mała | 15 | 10> | m10 | c-d1# |
decyma wielka | 16 | 10 | M10 | c-e1 |
tercdecyma mała | 20 | 13> | m13 | c-g1# |
tercdecyma wielka | 21 | 13 | M13 | c-a1 |
Dysonanse | ||||
Nazwa interwału | Liczba półtonów | Symbol | Symbol (en) | Przykład |
sekunda mała | 1 | 2> | m2 | c-c# |
sekunda wielka | 2 | 2 | M2 | c-d |
tercja mała | 3 | 3> | m3 | c-d# |
tryton | 6 | TT | c-f# | |
septyma mała | 10 | 7 | m7 | c-b |
septyma wielka | 11 | 7< | M7 | c-h |
nona mała | 13 | 9> | m9 | c-c1# |
nona wielka | 14 | 9 | M9 | c-d1 |
undecyma czysta | 17 | 11 | P11 | c-f1 |
oktawa i tryton | 18 | A11 | c-f1# | |
duodecyma czysta | 19 | 12 | P12 | c-g1 |
kwartdecyma mała | 22 | 14 | m14 | c-b1 |
kwartdecyma wielka | 23 | 14< | M14 | c-h1 |
Akordy dzielą się na konsonansowe i dysonansowe.
czytaj dalej...Od roku 1939 obowiązującym do strojenia instrumentów jest dźwięk o częstotliwości 440Hz. Przedtem częstotliwość ta wynosiła 43...
czytaj dalej...Niektórzy artyści używają zapisu oscyloskopowego do wykreowania określonych wzorów. Na monitorze tego urządzenia są w stanie stw...
czytaj dalej...Akord składa się z co najmniej trzech różnych dźwięków.
czytaj dalej...Pozycję akordu określa składnik, który jest najwyższym dźwiękiem w akordzie.
czytaj dalej...Kamerton to przyrząd służący do strojenia instrumentów muzycznych. Nazwa wzięła się z jego zastosowania w muzyce kameralnej....
czytaj dalej...Oscyloskop to urządzenie służące do obserwacji zmiany sygnału elektrycznego na przestrzeni czasu.
czytaj dalej...Pierwszy analizator widma został skonstruowany w 1967r. Odkrycie to zostało umożliwone przez wynalezienie transformaty Fouriera...
czytaj dalej...Analizatory widma mogą występować w różnych postaciach: stacjonarnej, przenośnej, podręcznej i komputerowej.
czytaj dalej...Wynalazcą kamertonu był muzyk grający na lutni.
czytaj dalej...Do zalet analizatorów widma online należy możliwość zsynchronizowania danych analizy, ogólnostępność oraz bezpłatny dostęp....
czytaj dalej...Pierwsza gra komputerowa czasu rzeczywistego na świecie powstała właśnie na oscyloskopie. Był to "Tenis dla dwóch" autorstwa fiz...
czytaj dalej...Oscyloskopy znajądują swoje zastosowanie nie tylko w akustyce (muzyce), ale również w laboratoriach chemików i fizyków, szpitala...
czytaj dalej...Laryngolodzy wykorzystują kamertony o częstotliwości 432Hz, ponieważ taki dźwięk najlepiej przenosi nasze ciało.
czytaj dalej...Akordy buduje się tercjami.
czytaj dalej...Efekty perkusyjne nie mogą być składnikami akordu. Dźwięki składające się na akord muszą mieć jednoznacznie określoną wysokość...
czytaj dalej...© 2012-2024, MuzyczneLaboratorium.pl