Tu jesteś:

Witaj w muzycznym laboratorium!

Zbiór narzędzi związanych z dźwiękiem w każdej postaci - od fizyki do teorii muzyki. Eksperymentuj, odkrywaj, ucz i baw się.

Kreator akordów

Narzędzie pozwala określić nazwę szukanego akordu na podstawie podanych dźwięków składowych. Dźwięki wprowadzać można zaznaczając je na liście dźwięków, gryfie lub klawiaturze fortepianowej. Można także wybrać nazwę akordu z listy, a program poda jego dźwięki składowe i pokaże je na diagramie gryfu lub klawiatury.

C dur
Pryma
InterwałGrana nutaLiczba półtonów
Pryma czystaC0
Sekunda małaC#1
Sekunda wielkaD2
Tercja małaD#3
Tercja wielkaE4
Kwarta czystaF5
TrytonF#6
Kwinta czystaG7
Seksta małaG#8
Seksta wielkaA9
Septyma małaB10
Septyma wielkaH11
OktawaC12
Nona małaC#13
Nona wielkaD14
Decyma małaD#15
Decyma wielkaE16
Undecyma czystaF17
Oktawa i trytonF#18
Duodecyma czystaG19
Tercdecyma małaG#20
Tercdecyma wielkaA21
Kwartdecyma małaB22
Kwartdecyma wielkaH23
Kwintdecyma czystaC24

Przykładowe akordy

Jak tego używać?

Na środku ekranu znajduje się wyświetlacz, pokazujący nazwy akordów. Bezpośrenio pod nim jest lista rozwijana, która umożliwia określenie prymy poszukiwanego akordu. Poniżej znajduje się tabela służąca do dodawania dźwięków składowych. Ma ona cztery kolumny. Kolumna "Interwał" zawiera nazwę danego interwału składowego. Kolejna tabela "Grana nuta" to po prostu nazwa dźwięku w skali chromatycznej. "Liczba półtonów" to z kolei liczbowy odpowiednik interwału wyrażony w półtonach liczonych od prymy. Ostatnia kolumna to okienko, które trzeba zaznaczyć, żeby włączyć dany dźwięk do akordu. Po zaznaczeniu wszystkich dźwięków składowych na ekranie zobaczymy nazwę akordu z nich zbudowanego.

Jak to działa?

Kreator akordów jest oparty o bazę danych zawierającą schematy akordów. Każdy akord jest to obiekt, który posiada określone właściwości (pola), na przykład zbiór jego możliwych nazw, interwały wchodzące w jego skład lub literowe nazwy nut. Wprowadzone w wyszukiwarkę nazwy mogą być często niestandardowe, ponieważ istnieje wiele konwencji nazewnictwa akordów. Używamy więc specjalnych filtrów do konwersji rozmaitych form nazewnictwa (uwzględniając także błędy) do jednej nazwy czytelnej dla bazy danych. Przykładowo wpisanie hasła "CdUr" program zinterpretuje jako C-Dur. Stworzyliśmy także coś w rodzaju systemu nazewnictwa, który uwzględnia wielkość liter w połączeniu z ich otoczeniem, zatem "C" zostanie rozpoznane jako C-dur, "Cm" jak c-moll, podobnie jak "c" również jako c-moll. Jeden zestaw dźwięków można interpretować czasem jako różne akordy (na przykład przewroty), więc akordy w bazie danych są sortowane według popularności, tak aby przy wyszukiwaniu prezentować najpierw najpopularniejszy z nich.

Czy wiesz, że...?

  • Akord składa się z co najmniej trzech różnych dźwięków.
  • Efekty perkusyjne nie mogą być składnikami akordu. Dźwięki składające się na akord muszą mieć jednoznacznie określoną wysokość.
  • Akordy buduje się tercjami.
  • Akordy dzielą się na konsonansowe i dysonansowe.
  • Pozycję akordu określa składnik, który jest najwyższym dźwiękiem w akordzie.
MuzyczneLaboratorium.pl to miejsce, w którym możesz eksperymentować z bardzo szeroko rozumianym dźwiękiem oraz muzyką. Strona jest podzielona na moduły pogrupowane w kategorie, które próbują uchwycić różne aspekty obcowania z dźwiękiem. Na stronie znajdziesz zarówno narzędzia przydatne dla czynnych muzyków np. stroik gitarowy online, zobaczysz jak zagrać kłopotliwy akord w Twojej ulubionej piosence, dowiesz się co to są skale muzyczne, gamy i w jaki sposób pojedyncze tony składają się w akordy. Jeśli lubisz eksperymentować i drzemie w Tobie duch majsterkowicza, to mogą Cię zainteresować działy bardziej techniczne, gdzie zobaczysz jak zbudowane są instrumenty muzyczne i dlaczego wydobywają takie, a nie inne dźwięki, obejrzysz swój głos na oscyloskopie czy analizatorze widma lub zobaczysz na ekranie komputera jak fale dźwiękowe nakładają się na siebie. Słuchaj, odkrywaj, poznawaj. Miej uszy szeroko otwarte!